Statut
Rozdział 1
Przepisy definiujące
§ 1
Ilekroć w statucie jest mowa o:
- szkole – należy przez to rozumieć: Szkołę Podstawową Sióstr Felicjanek nr 28 im. bł. M. Angeli Truszkowskiej w Warszawie.
- nauczycielach – rozumie się przez to nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w szkole;
- rodzicach – rozumie się przez to także prawnych opiekunów ucznia oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad uczniem;
- uczniach – rozumie się przez to dzieci i młodzież wypełniające obowiązek szkolny w szkole;
- wychowawcach – rozumie się przez to nauczycieli, którym powierzono obowiązki wychowawcy oddziału lub wychowawcy świetlicy;
- Radzie Pedagogicznej – rozumie się przez to Radę Pedagogiczną szkoły;
- Dyrektorze – rozumie się przez to dyrektora Szkoły Podstawowej Sióstr Felicjanek nr 28 im. bł. M. Angeli Truszkowskiej W Warszawie;
- Samorządzie Uczniowskim – rozumie się przez to Samorząd Uczniowski szkoły;
- Osobie Prowadzącej – rozumie się Zgromadzenie Sióstr św. Feliksa z Kantalicjo (Siostry Felicjanki) Prowincja Matki Bożej Królowej Polski w Warszawie.
Rozdział 2
Postanowienia ogólne
§ 2
- Pełna nazwa szkoły brzmi: Szkoła Podstawowa Sióstr Felicjanek nr 28 im. bł. M. Angeli Truszkowskiej w Warszawie.Dopuszcza się możliwość używania nazwy skróconej: Szkoła Podstawowa Sióstr Felicjanek w Warszawie.
- Siedzibą szkoły jest budynek przy ul. Azaliowej 10, 04-539 Warszawa.
- Osobą prowadzącą szkołę jest Zgromadzenie Sióstr św. Feliksa z Kantalicjo (Siostry Felicjanki) Prowincja Matki Bożej Królowej Polski w Warszawie, reprezentowane przez przełożoną prowincjalną.
- Nad całokształtem działalności szkoły opiekę i nadzór sprawuje osoba prowadząca szkołę.
- Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie.
- Szkoła jest katolicką placówką edukacyjną. Zgodnie z prawem kościelnym jej działalność podlega nadzorowi biskupa Diecezji Warszawsko-Praskiej.
- Szkoła używa pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szkoła jest niepubliczną, ośmioletnią szkołą podstawową w rozumieniu ustawy – Prawo oświatowe.
- Szkoła może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną dotyczącą kształcenia, wychowania i opieki, stosownie do potrzeb psychofizycznych uczniów oraz możliwości bazowych, kadrowych i finansowych szkoły, na zasadach i warunkach określonych w ustawie Prawo oświatowe.
§ 3
Szkoła spełnia warunki przewidziane w ustawie Prawo oświatowe (art. 14 ust. 3) dla szkół niepublicznych z uprawnieniami szkoły publicznej:
- realizuje programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej;
- realizuje zajęcia edukacyjne w cyklu nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły podstawowej;
- stosuje zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, o których mowa w rozdziałach 3a i 3b ustawy o systemie oświaty;
- prowadzi dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla szkół publicznych;
- zatrudnia nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania dla publicznych szkół podstawowych – posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych.
Rozdział 3
Cele i zadania szkoły
§ 4
- Całokształt działalności szkoły opiera się na systemie wartości chrześcijańskich głoszonych przez Kościół katolicki.
- Zasada zapisana w ust. 1 dotyczy koncepcji pracy szkoły, a w szczególności:
- celów i zadań statutowych,
- programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
- programów nauczania.
Zasada powyższa stanowi kryterium realizacji zadań statutowych szkoły przez dyrektora i nauczycieli oraz jest uwzględniana w realizacji rozwoju zawodowego nauczycieli.
- Wychowanie i nauczanie w szkole oparte jest na koncepcji człowieka jako osoby, głoszonej przez Kościół katolicki, w szczególności na myśli i nauce św. Jana Pawła II o godności osoby.
- W realizacji swych zadań szkoła kieruje się słowami Karola Wojtyły: „Na szkołę patrzymy jak na poszerzony dom rodzinny, w którym treści ważne dla całego narodu są stale gruntowane w coraz to nowych pokoleniach”.
§ 5
Szkoła realizuje cele i zadania określone dla ośmioletniej szkoły podstawowej w przepisach prawa oświatowego zgodnie ze swym charakterem określonym w statucie.
§ 6
Nauka religii katolickiej stanowi podstawę działania szkoły i jest obowiązkowa w ramach planu zajęć.
§ 7
Szkoła realizuje następujące cele i zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze:
- umożliwia nabycie wiedzy i umiejętności przewidzianych w odpowiednich przepisach prawa oświatowego, niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły i dalszego kształcenia;
- sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz do możliwości szkoły;
- dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie;
- wspiera rodziców w wychowaniu dzieci;
- umożliwia uczniom formację religijno-moralną w duchu nauczania Kościoła katolickiego; wartości chrześcijańskie są podstawowym wyznacznikiem wychowania i płaszczyzną odniesienia w stosunkach między uczniami, nauczycielami, rodzicami i pracownikami szkoły;
- wychowuje uczniów w poszanowaniu tradycji, historii i kultury narodowej, przy zachowaniu szacunku dla innych kultur; poczucie tożsamości narodowej i patriotyzmu jest rozumiane jako identyfikowanie się z chrześcijańskimi i humanistycznymi korzeniami narodu i jego tradycjami;
- uczy rzetelności, uczciwości i sumienności w wypełnianiu codziennych obowiązków;
- dąży do uzyskania wysokiego poziomu nauczania, pomaga w zdobyciu umiejętności samodzielnego myślenia, wartościowania i świadomego kształtowania swojej drogi życiowej oraz przygotowuje do znaczącego uczestnictwa w kulturze i życiu społecznym;
- uczniom potrzebującym pomocy umożliwia uzyskanie jej według możliwości szkoły, a uczniom szczególnie uzdolnionym umożliwia realizowanie indywidualnego programu lub toku nauczania, zgodnie z odpowiednimi przepisami.
§ 8
Dyrektor ustala program wychowawczo-profilaktyczny, który obejmuje treści i działania o charakterze wychowawczym, skierowane do uczniów i realizowane przez nauczycieli, oraz działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców, dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów i środowiska szkoły. Program ten wypływa z diagnozy środowiska.
§ 9
1. Jeżeli do szkoły zostaje przyjęte dziecko, u którego rozpoznano potrzebę dodatkowego wspierania jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, szkoła na miarę możliwości organizuje uczniowi, jego rodzicom oraz nauczycielom takie wsparcie zgodnie z Procedurami udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Szkole Podstawowej Sióstr Felicjanek w Warszawie.
2. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne, szkoła jednak może korzystanie ze wsparcia psychologiczno-pedagogicznego uczynić warunkiem pozostawienia nazwiska dziecka na liście uczniów szkoły .
§ 10
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi polega na rozpoznawaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości ucznia, wynikających z jego konkretnych uwarunkowań.
- Pomoc udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz na rozwijaniu umiejętności wychowawczych, tak aby oddziaływanie rodziców i nauczycieli było spójne i wspierające ucznia.
- Wszyscy nauczyciele mają obowiązek uczestniczyć w udzielaniu pomocy uczniom, u których rozpoznano taką potrzebę.
Za stronę organizacyjną pomocy konkretnym osobom odpowiadają wychowawcy klas pod kierunkiem dyrektora lub osoby przez niego wyznaczonej.
- Udzielanie pomocy uczniom powinno być przedmiotem współdziałania wychowawców i rodziców oraz troski wszystkich nauczycieli pod kierunkiem dyrektora o atmosferę wspólnoty wspierającej poszczególne osoby zwłaszcza potrzebujące pomocy.
- Szkoła może organizować niezbędne formy pomocy, dostosowywane do aktualnych potrzeb.
§ 11
- W szkole mogą być podejmowane starania mające na celu udzielanie pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
Rozpoznawanie potrzeb ucznia w tym zakresie jest obowiązkiem w szczególności wychowawcy oddziału.
- Szkoła może udzielać pomocy według własnych możliwości, może organizować pomoc we współpracy z właściwą administracją samorządową oraz strukturami i osobami angażującymi się w dziełach miłosierdzia chrześcijańskiego.
§ 12
- Realizując zadania edukacyjne, szkoła wspiera wszechstronny rozwój ucznia przy zachowaniu warunków bezpieczeństwa i higieny pracy ucznia i nauczyciela, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szkoła może korzystać z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz z poradni specjalistycznych, z placówki doskonalenia nauczycieli, współpracuje ze strukturami szkolnictwa katolickiego.
Rozdział 4
Organa szkoły i ich kompetencje
§ 13
Organami szkoły są:
- dyrektor szkoły,
- rada pedagogiczna,
- samorząd uczniowski.
§ 14
- Dyrektora szkoły powołuje, zatrudnia i odwołuje osoba prowadząca przy zachowaniu odpowiednio odrębnych przepisów.
- Dyrektor kieruje całą działalnością szkoły, reprezentuje ją na zewnątrz, jest odpowiedzialny za prawidłową realizację zadań statutowych oraz za rozwój i podnoszenie poziomu pracy szkoły jako katolickiej instytucji oświatowo–wychowawczej.
- Podczas nieobecności dyrektora w szkole zastępuje go jego zastępca.
§ 15
Dyrektor szkoły współpracuje w wykonywaniu swoich zadań z osobą prowadzącą szkołę, organem sprawującym nadzór pedagogiczny, radą pedagogiczną, samorządem uczniowskim oraz z organami samorządu terytorialnego.
§ 16
- Dyrektor zatrudnia nauczycieli oraz innych pracowników zgodnie z Regulaminem pracy oraz Regulaminem wynagradzania obowiązującym w szkole.
- W zatrudnianiu nauczycieli, wychowawców, także innych pracowników dyrektor zobowiązany jest dobierać osoby, które będą mogły utożsamiać się z misją wychowawczą szkoły przez przykład życia w szkole i poza nią oraz realizować zadania edukacyjne i wychowawcze zgodnie z etosem szkoły określonym w statucie.
§ 17
- Dyrektor szkoły w szczególności:
- odpowiada za przestrzeganie art. 14 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe;
- kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny, z zastrzeżeniem odrębnych przepisów;
- jest odpowiedzialny za całokształt pracy dydaktycznej, wychowawczo-opiekuńczej i administracyjnej oraz za dobra atmosferę w szkole;
- jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej;
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
- po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej dopuszcza do użytku w szkole zaproponowany przez nauczyciela program nauczania;
- w szczególnie uzasadnionych przypadkach wyraża zgodę na realizowanie obowiązku szkolnego poza szkołą;
- odpowiada za przeprowadzenie procedury awansu zawodowego nauczycieli zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz dokonuje oceny pracy nauczycieli;
- dba o doskonalenie i podnoszenie kwalifikacji nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
- nadzoruje prawidłowość realizacji opieki zdrowotnej, bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole;
- opracowuje plan pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
- corocznie ustala zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych, które będą obowiązywać w danym roku szkolnym, oraz określa szczegółowe warunki korzystania z nich;
- sprawuje opiekę nad uczniami i stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju intelektualnego, psychofizycznego i duchowego, w szczególności:
- sprawuje nadzór nad realizacją obowiązku szkolnego,
- podejmuje decyzje w sprawie przenoszenia uczniów do równoległych klas i może wystąpić z wnioskiem do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły, działając zgodnie z obowiązującym prawem i statutem,
- zwalnia uczniów z realizacji niektórych przedmiotów zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- powołuje komisje egzaminacyjne i wyznacza terminy egzaminów;
- odpowiada za dokumentację szkoły;
- wnioskuje o przyznanie nauczycielom odznaczeń i innych wyróżnień oraz premii uznaniowej;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
- jest pracodawcą dla zatrudnionych nauczycieli i innych pracowników.
§ 18
- Dyrektor szkoły ponosi odpowiedzialność za realizację w szkole procesu wychowania i kształcenia według zasad wypływających z nauki Kościoła Rzymskokatolickiego i personalistycznej koncepcji człowieka.
Odpowiedzialność w tym zakresie dotyczy w szczególności dopuszczania w szkole programów nauczania i wyboru podręczników oraz ustalania programu wychowawczo-profilaktycznego tak, by materiały te, respektując zasady wiary i moralności katolickiej, stawały się podstawą wychowania do szacunku dla wartości kultury, tradycji i Ojczyzny.
- Odpowiedzialność zapisana w ust. 1 zakłada prawo i obowiązek właściwego planowania i realizowania procesu zatrudniania i doskonalenia nauczycieli, zarówno w zakresie doktrynalnym, jak również w zakresie doboru form i metod wychowania i nauczania.
- Szczególnym obowiązkiem dyrektora jest odpowiedzialne prowadzenie nadzoru pedagogicznego, aby szkoła zapewniała:
- wysoki poziom wychowania, nauczania i opieki,
- właściwy poziom relacji osób, wspierający nauczycieli i budujący wspólnotę oddaną misji szkoły.
§ 19
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej zadań statutowych dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
- Radzie pedagogicznej przewodniczy i jej pracami kieruje dyrektor szkoły.
- Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora szkoły, osoby prowadzącej szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
- Dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
§ 20
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole, z zastrzeżeniem przepisów ustawy – Prawo oświatowe,
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia nazwiska dziecka z listy uczniów szkoły.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- decyzję o przeniesieniu ucznia do równoległej klasy.
- Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust. 1, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia osobę prowadzącą szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 21
- Rada pedagogiczna uchwala zmiany do statutu szkoły.
- Rada pedagogiczna uchwala program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
- Rada pedagogiczna zatwierdza i uzupełnia uchwałą szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego.
§ 22
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności zgodny ze statutem szkoły. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
§ 23
Samorząd uczniowski
- W szkole działa samorząd uczniowski.
- Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- Zasady wybierania i działania organów samorządu uczniowskiego określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
- Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
- Samorząd przedstawia radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
§ 24
- Wszystkie organy szkoły ściśle ze sobą współpracują, ustalając szczegółowe regulaminy swojej działalności zgodne ze statutem.
- Wszelka inna działalność na terenie szkoły, która nie wynika ze statutu szkoły, wymaga zgody dyrektora szkoły na jej prowadzenie.
§ 25
- Sprawy sporne dotyczące organów szkoły rozstrzyga się w trakcie rozmowy zainteresowanej strony z dyrektorem szkoły.
- Rozstrzyganie konfliktów i sporów w szkole odbywa się następująco:
1) Sytuacje konfliktowe pomiędzy organami reprezentującymi nauczycieli, rodziców i uczniów rozstrzyga dyrektor szkoły. Stronom przysługuje możliwość odwołania się do osoby prowadzącej szkołę lub organu nadzoru pedagogicznego.
- Sytuacje konfliktowe pomiędzy uczniami w klasie, uczniami różnych klas oraz między uczniem i nauczycielem rozstrzygają wychowawcy klas według procedury zapisanej w § 27. Stronom przysługuje możliwość odwołania się do dyrektora szkoły.
- Sytuacje konfliktowe pomiędzy nauczycielami i innymi pracownikami szkoły, a także pomiędzy nauczycielem (wychowawcą) a rodzicami uczniów rozstrzyga dyrektor szkoły. Stronom przysługuje możliwość odwołania się do osoby prowadzącej szkołę lub organu nadzoru pedagogicznego.
- Sytuacje konfliktowe pomiędzy uczniami lub ich rodzicami a szkołą oraz konflikty między pomiędzy nauczycielami i innymi pracownikami szkoły a dyrektorem rozwiązuje osoba prowadząca szkołę lub organ nadzoru pedagogicznego.
- Sprawy, których załatwienie wymaga współdziałania dyrektora szkoły, Rady Pedagogicznej i Samorządu Uczniowskiego, powinny być rozpatrywane przy udziale wszystkich zainteresowanych stron.
§ 26
- W sytuacjach kryzysowych, nauczyciele i rodzice mają obowiązek postępowania zgodnie z procedurami obowiązującymi w szkole.
- Nauczyciel:
- rozpoznaje problem w rozmowie z osobami zainteresowanymi: uczniem i/lub rodzicami;
- w sytuacji tego wymagającej przekazuje problem wychowawcy;
- w razie potrzeby wychowawca informuje rodziców o zaistniałym problemie;
- gdy waga problemu lub przepisy szczegółowe tego wymagają, przekazywany jest on dyrektorowi szkoły.
- Rodzice rozpoznają problem z nauczycielem lub/i wychowawcą, którzy prowadzą rozwiązanie problemu zgodnie z dalszą procedurą.
- W przypadku sytuacji konfliktowej stronom przysługuje prawo odwołania się do dyrektora szkoły, a następnie do osoby prowadzącej.
- Dyrektor szkoły przyjmuje skargi przekazane na piśmie, drogą elektroniczną lub złożone ustnie do protokołu. Skargi anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania.
- Dyrektor szkoły prowadzi rejestr skarg i wniosków.
§ 27
- W szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje młodzieżowe, w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
- Zgodę na podjęcie działalności stowarzyszenia lub organizacji na terenie szkoły wyraża dyrektor, działając w porozumieniu z osobą prowadzącą, określając jednocześnie warunki tej działalności.
Rozdział 5
Organizacja szkoły
§ 28
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział klasowy liczący nie więcej niż 24 uczniów.
- Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są obowiązkowe zajęcia edukacyjne, dodatkowe zajęcia edukacyjne, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, zgodnie z art. 109 ustawy – Prawo oświatowe.
- Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone są w systemie klasowo-lekcyjnym. W uzasadnionych przypadkach zajęcia edukacyjne mogą być prowadzone w grupach oraz zespołach międzyoddziałowych.
- Jednostka dydaktyczna trwa 45 min.
- Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I – III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- Zajęcia edukacyjne mogą też być organizowane według innych zasad, w szczególności mogą odbywać się poza szkołą. Zasady wyjść i wycieczek określają regulaminy.
- W sytuacji wymagającej działań nadzwyczajnych, np. okres pandemii, zajęcia mogą być prowadzane on-line jako element nauki zdalnej.
- W szkole mogą być organizowane nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne w wymiarze ustalonym przez dyrektora, działającego w porozumieniu z osobą prowadzącą działającego w porozumieniu z osobą prowadzącą, stosownie do posiadanych środków i możliwości finansowych szkoły.
- W szkole organizowana jest codzienna modlitwa przed rozpoczęciem zajęć lekcyjnych, rekolekcje i dni skupienia oraz inne formy wychowania i formacji.
W uroczystości kościelne i szkolne oraz w inne dni, których ustalenie wypływa z realizacji programu wychowawczego, uczniowie i nauczyciele uczestniczą we Mszy św.
- Uczniowie otrzymują świadectwa szkolne promocyjne oraz świadectwa ukończenia szkoły podstawowej zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.
§ 29
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w każdym roku szkolnym określa ramowy plan nauczania przyjęty dla szkoły, opracowany przez dyrektora i zatwierdzony przez osobę prowadzącą szkołę.
- Na podstawie zatwierdzonego ramowego planu nauczania dyrektor ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych, uwzględniając zasady ochrony zdrowia i higieny pracy.
- Szkoła stosuje terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określone przepisami w sprawie organizacji roku szkolnego obowiązującymi w szkołach publicznych.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor, po uzgodnieniu z osobą prowadzącą szkołę, może ustalić inne dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych z tym, że zajęcia dydaktyczno-wychowawcze powinny trwać co najmniej 175 dni (35 tygodni).
- W dniach, o których mowa w ust. 4, szkoła organizuje zajęcia opiekuńcze.
- Szkoła prowadzi dokumentację prowadzonych zajęć edukacyjnych.
§ 30
- Celem właściwej organizacji procesu nauczania każdego dziecka, szkoła kieruje wszystkich uczniów klas pierwszych oraz uczniów nowo przyjętych na różne poziomy szkoły, na badania diagnostyczne, przeprowadzane na terenie placówki przez reedukatora, w kierunku wykrycia prawdopodobieństwa dysfunkcji, ewentualnego wskazania koniecznych indywidualnych form wsparcia, odpowiednich do potrzeb psychofizycznych ucznia.
- Jeżeli uczeń otrzymuje opinie z poradni psychologiczno-pedagogicznej lub orzeczenie z ośrodka specjalistycznego, Szkolny Zespół Psychologiczno-Pedagogiczny poddaje ten dokument dogłębnej analizie. Na jej podstawie dyrektor z Radą Pedagogiczną określa warunki umożliwiające dalszy efektywny proces kształcenia dziecka w placówce. Jeżeli Szkoła nie jest w stanie zagwarantować dziecku warunków edukacji, które odpowiadają jego indywidualnym potrzebom, wskazuje rodzicom ucznia typ placówki adekwatny do możliwości ich dziecka.
- Po ukończeniu przez dziecko kształcenia na pierwszym etapie edukacji (klasy I – III) dyrektor wraz z Radą Pedagogiczną podejmuje decyzję w sprawie możliwości kontynuowania przez ucznia nauki w Szkole Podstawowej Sióstr Felicjanek nr 28 w Warszawie. W decyzji tej bierze pod uwagę przede wszystkim indywidualne możliwości i potrzeby dziecka oraz efektywność podejmowanych działań dydaktycznych i wychowawczych, ujawniających się w ocenie opisowej umiejętności oraz zachowania ucznia.
§ 31
- Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole organizowane są zajęcia świetlicowe.
- W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.
- Szczegółowe zasady korzystania ze świetlicy określa Regulamin świetlicy.
§ 32
- Celem działalności świetlicy jest zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki wychowawczej, odpowiednich warunków do odpoczynku, działalności kreatywnej oraz zaspokojenia potrzeb – bezpieczeństwa, sukcesu, uznania, kontaktów społecznych w aspekcie wychowania.
- Do głównych zadań świetlicy należy:
- organizowanie pomocy w nauce, zabaw ruchowych oraz innych form kultury fizycznej;
- tworzenie warunków do prawidłowego przebiegu procesu socjalizacji;
- tworzenie warunków do uczestnictwa w kulturze oraz kształtowanie nawyków kultury życia codziennego (poprawa komunikacji interpersonalnej, umiejętności zachowania się w różnych sytuacjach życia codziennego, prawidłowego nawiązywania kontaktów społecznych);
- rozwijanie samodzielności;
- pobudzanie ciekawości poznawczej;
- współdziałanie z rodzicami i nauczycielami (przekaz informacji o niezaspokojonych potrzebach dziecka i wynikających z tego zachowań);
- pomoc w realizacji imprez kulturalno-oświatowych wynikających z kalendarza pracy szkoły.
- Świetlica prowadzi zajęcia w dniach, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne.
§ 33
W celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów w szkole zorganizowana jest stołówka.
§ 34
- Dla realizacji zadań statutowych szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania z:
- pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
- biblioteki,
- gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej,
- zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych,
- pomieszczeń administracyjno-gospodarczych
- Zasady korzystania z wymienionych pomieszczeń i urządzeń określają odrębne regulaminy.
§ 35
- Biblioteka szkolna służy wypełnianiu zadań edukacyjnych szkoły ze szczególnym uwzględnieniem:
- realizacji potrzeb czytelniczych i rozwijaniu zainteresowań uczniów,
- doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli,
- udostępnianiu książek i innych źródeł informacji,
- tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
- rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
- organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.
- Szczegółową organizację pracy biblioteki szkolnej określa regulamin biblioteki.
- Bibliotekę szkolną prowadzi nauczyciel-bibliotekarz.
Nauczyciel-bibliotekarz w szczególności:
- gromadzi i opracowuje zbiory,
- udostępnia zbiory uczniom i nauczycielom,
- prowadzi zajęcia dydaktyczno-wychowawcze z zakresu edukacji czytelniczej,
- organizuje konkursy, wystawy oraz inne imprezy służące promocji czytelnictwa wśród uczniów,
- tworzy i upowszechnia wśród uczniów, rodziców i nauczycieli materiały informacyjne promujące czytelnictwo i kulturę,
- współpracuje z bibliotekami publicznymi i pedagogicznymi.
Rozdział 6
Nauczyciele oraz inni pracownicy szkoły
§ 36
- W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych.
- Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników określają odrębne przepisy.
§ 37
- W szkole tworzy się stanowisko wicedyrektora szkoły.
- Wicedyrektor zastępuje dyrektora w czasie jego nieobecności.
- Obowiązki wicedyrektora określa zakres czynności ustalony przez dyrektora.
§ 38
- Nauczyciel szkoły w szczególności:
- realizuje podstawowe jej zadania: dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, zgodnie z charakterem szkoły określonym w statucie, poprzez działania dydaktyczne oraz osobiste świadectwo życia,
- wspiera każdego ucznia w jego rozwoju oraz dąży do pełni własnego rozwoju w każdym – także duchowym – jego wymiarze.
- Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, poszanowanie godności ucznia oraz dawanie dobrego przykładu życia w szkole i poza nią.
- Wypełniając zadania statutowe szkoły nauczyciel ponosi w szczególności odpowiedzialność za:
- prawidłowe prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych i stosowanie właściwych metod pracy,
- włączenie się w proces edukacyjny szkoły zgodnie z jej charakterem,
- jakość i wyniki pracy dydaktycznej i wychowawczej,
- uwzględnianie w procesie edukacyjnym indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów,
- życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć prowadzonych w szkole i poza nią, podczas pełnionych dyżurów,
- dobrą i życzliwą współpracę z rodzicami,
- ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania uczniów,
- powierzone jego opiece mienie szkoły,
- doskonalenie zawodowe i formację religijną,
- właściwy wybór programu nauczania.
§ 39
- Dyrektor może tworzyć zespoły nauczycieli: wychowawcze, problemowo-zadaniowe, przedmiotowe i inne. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.
- Organizację i formy działania zespołów określa regulaminzatwierdzony przez dyrektora działającego w porozumieniu z osoba prowadzącą.
§ 40
- Dyrektor szkoły powierza opiekę nad uczniami w poszczególnych oddziałach wychowawcom klas.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej nauczyciel wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Zadaniem wychowawcy klasy jest:
- tworzenie atmosfery wychowawczego zaufania wśród wychowanków,
- otaczanie indywidualną opieką i wspieranie w trudnościach każdego wychowanka,
- ukazywanie odpowiedzialnej postawy życiowej, wynikające z faktu bycia członkiem wspólnoty szkolnej, rodziny, narodu, Kościoła,
- organizowanie życia wspólnotowego powierzonego oddziału,
- współdziałanie z nauczycielami uczącymi w oddziale, uzgadnianie z nimi i koordynowanie działań dydaktyczno-wychowawczych,
- utrzymywanie kontaktu z rodzicami wychowanków, systematyczne informowanie ich o postępach uczniów, włączanie ich w życie szkoły i realizację programu wychowawczego.
- Wychowawca ustala spójne z programem wychowawczo-profilaktycznym szkoły treści i formy zajęć tematycznych na godzinach przeznaczonych do dyspozycji wychowawcy.
- W trudnych sytuacjach opiekuńczo-wychowawczych wychowawca może korzystać z pomocy specjalistów, zachowując odrębne przepisy prawa i statutu szkoły, działając w porozumieniu z dyrektorem.
§ 41
- Praca nauczyciela podlega ocenie zgodnie z odrębnymi przepisami prawa i statutu.
- Szczegółowe wskaźniki oceny pracy nauczyciela, ujęte w odrębnym regulaminie, opracowuje dyrektor na podstawie przepisów prawa oświatowego oraz statutu szkoły i zapoznaje z nim wszystkich nauczycieli zatrudnionych w szkole.
§ 42
Szkoła zatrudnia pedagoga, którego zadaniem jest w szczególności:
- wspomaganie wychowania w rodzinie i szkole w duchu ewangelicznych i chrześcijańskich wartości;
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
- określenie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznawanych potrzeb, udzielanie pomocy pedagogiczno-terapeutycznej;
- organizowanie i prowadzenie niezbędnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
- podejmowanie wśród uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli, działań wychowawczo-profilaktycznych wynikających z programu obowiązującego w szkole;
- wspieranie działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego;
- działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,
- koordynacja i dokumentowanie prowadzonego w szkole uczniowskiego wolontariatu.
§ 43
- Pracownicy administracyjni i pracownicy obsługi razem z nauczycielami i uczniami tworzą wspólnotę szkolną.
- Wszyscy pracownicy, w szczególności nauczyciele, przykładem życia i pracą mają obowiązek ukazywać uczniom wartości, które są podstawą działania szkoły katolickiej.
§ 44
- Nauczyciele i wychowawcy oraz inni pracownicy szkoły powinni dążyć do utożsamiania się z misją szkoły przez swoją pracę i przykład życia w szkole i poza nią oraz realizować zadania edukacyjne zgodnie z etosem szkoły katolickiej.
- Kryterium zapisane w ust. 1 obowiązuje w szkole także przy ocenianiu pracy nauczyciela.
- Do pracowników pedagogicznych zatrudnionych w szkole mają zastosowanie przepisy ustawy Karta Nauczyciela w zakresie ustalonym w tej ustawie.
Rozdział 7
Prawa i obowiązki uczniów
§ 45
Uczniowiemają prawo do:
- dobrze zorganizowanego procesu nauczania, wychowania i opieki,
- edukacji wszechstronnie uwzględniającej naukę Kościoła rzymskokatolickiego,
- życzliwego i podmiotowego ich traktowania,
- znajomości programu edukacyjnego, wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
- sprawiedliwej i jawnej oceny ich pracy, osiągnięć edukacyjnych i zachowania,
- zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
- otrzymania pomocy w przypadku trudności,
- wpływania na życie szkoły przez działalność w Samorządzie Uczniowskim,
- wyrażania swoich myśli i poglądów w sposób kulturalny i z szacunkiem wobec innych,
- korzystania z innych praw, w szczególności zapisanych w Konwencji o Prawach Dziecka, z uwzględnieniem przepisów prawa polskiego dotyczących szkół prowadzonych przez podmioty niebędące jednostką samorządu terytorialnego.
§ 46
Uczniowie mają obowiązek:
- przestrzegania statutu szkoły,
- włączania się w życie szkoły, w tym w jej życie religijne,
- systematycznego i aktywnego udziału w procesie edukacyjnym, uczestniczenia w lekcjach i innych zajęciach szkolnych,
- kulturalnie i z szacunkiem, zachowywać się wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz uczniów – koleżanek i kolegów, opiekować się i pomagać najmłodszym,
- godnego reprezentowania szkoły,
- dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
- noszenia na terenie szkoły stroju szkolnego określonego w regulaminie,
- respektowania zasad bezpieczeństwa higienicznego.
§ 47
Ustalony w szkole strój, codzienny oraz galowy, ma wymiar wychowawczy.
W szczególności:
- pomaga w zachowaniu dyscypliny, porządku i skromności,
- jednoczy wspólnotę uczniów,
- uczy solidarności, niezależnie od warunków materialnych.
§ 48
- Ucznia obowiązuje absolutny zakaz:
- picia alkoholu, palenia papierosów i e-papierosów, zażywania tabaki i środków odurzających w szkole i poza nią,
- przynoszenia do szkoły przedmiotów, materiałów i substancji, które nie są związane z procesem nauczania i wychowania i które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia, życia lub obyczajności,
- noszenia symboli i głoszenia haseł, przynależności lub identyfikowania się z grupami, których ideologia jest sprzeczna z nauką Kościoła Katolickiego,
- stosowania jakiejkolwiek formy przemocy,
- przynoszenia do szkoły gier elektronicznych,
- korzystanie z urządzeń elektronicznych bez zgody nauczyciela,
- nagrywania głosu i obrazu osób trzecich,
- farbowania włosów i stosowania makijażu, malowania paznokci,
- opuszczania budynku szkolnego w czasie zajęć.
- Uczeń może skorzystać z telefonu komórkowego jedynie za zgodą nauczyciela prowadzącego zajęcia, nauczyciela dyżurującego lub wychowawcy świetlicy.
§ 49
Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo i ochronę przed przemocą, uzależnieniami i demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej podczas pobytu ucznia na terenie szkoły w trakcie zajęć lekcyjnych, przerw międzylekcyjnych, zajęć i uroczystości pozalekcyjnych i pozaszkolnych organizowanych przez szkołę. Polegają one na:
- zapewnieniu uczniom warunków do nauki zgodnie z przepisami bhp;
- zapewnieniu uczniom opieki nauczycieli podczas całodziennego pobytu w szkole;
- zapewnieniu uczniom opieki podczas trwania imprez szkolnych i wycieczek;
- udzielaniu uczniom w razie potrzeby pomocy medycznej z zastrzeżeniem odrębnych przepisów;
- okresowym przeprowadzaniu próbnych alarmów ewakuacyjnych;
- uświadomieniu uczniom zagrożeń i podawaniu sposobów przeciwdziałania im;
- realizowaniu, zgodnie z przyjętymi w planie wychowawczym szkoły, zajęć przeciwdziałających przemocy fizycznej i psychicznej:
- propagowaniu takich postaw i zachowań, w których nie ma miejsca dla przemocy, brutalności i agresji, również słownej;
- promowaniu zdrowego stylu życia bez papierosów, alkoholu, narkotyków;
- uczeniu selektywnego i refleksyjnego oglądania telewizji, korzystania z Internetu;
- uczeniu konstruktywnego prowadzenia rozmów;
- ograniczeniu wstępu na teren budynku szkoły osobom postronnym;
- wyznaczeniu i oznakowaniu w budynku szkolnym dróg ewakuacyjnych;
- zapewnieniu uczniom opieki pielęgniarki szkolnej;
- bieżącej analizie przyczyn wypadków uczniowskich i podejmowaniu działań profilaktycznych.
§ 50
System nagród i kar stosowanych w szkole zawsze ma znaczenie wychowawcze i wspierające rozwój osoby; także kształtuje innych uczniów.
- Uczeń może być nagrodzony za:
- wybitne osiągnięcia w nauce lub sporcie;
- wyróżniającą postawę moralną i społeczną będącymi wzorem dla innych;
- rzetelną naukę i pracę społeczną;
- dzielność i odwagę;
- stuprocentową frekwencję.
- Rodzaje nagród:
- pochwała wychowawcy wobec klasy,
- pochwała dyrektora wobec szkoły,
- tytuł ucznia miesiąca,
- list pochwalny dyrektora szkoły do rodziców,
- nagrody książkowe,
- nagrody rzeczowe,
- inne, ustalone przez dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Nagrodę, o której mowa w ust. 2 pkt. 1 przyznaje wychowawca klasowy; w przypadku pozostałych – dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną.
- Szczególnie wyróżniający się uczniowie mogą otrzymać nagrodę dyrektora szkoły za szczególnie szlachetną postawę moralną, rzetelną naukę i zaangażowanie na rzecz innych.
- Karze podlega naganne postępowanie ucznia w szkole oraz poza nią w przypadku, gdy szkoła została poinformowana o niewłaściwym zachowaniu ucznia.
- Kary uczniowie otrzymują za:
- naruszanie dobra wspólnego i godności ludzkiej;
- notoryczne, systematyczne zaniedbywanie się w nauce;
- naruszanie nietykalności cielesnej;
- brutalność, wulgarność, chuligaństwo w stosunku do nauczycieli, kolegów, innych pracowników oraz osób poza szkołą;
- rozpowszechnianie patologii społecznej (papierosy, alkohol, narkotyki, pornografia, wagary);
- udowodnioną kradzież.
- Wymierzenie kary winno być poprzedzone wyjaśnieniem powstałej sytuacji, ustaleniem winnych i poszkodowanych oraz każdorazowo przeprowadzeniem rozmowy pouczająco-dyscyplinującej.
- Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą uczniów.
- System kar obejmuje:
- upomnienie wychowawcy lub nauczyciela;
- upomnienie dyrektora szkoły w obecności rodziców;
- obniżenie oceny z zachowania;
- nagana wychowawcy;
- nagana dyrektora;
- złożenie wniosku do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły;
- skreślenie z listy uczniów.
- Szczególne przypadki, które dotyczą działań wyliczonych w ust. 9 pkt 5 i 6, obejmują:
- świadome i ciągłe nieposzanowanie własnego zdrowia (nikotynizm, alkoholizm, narkomania);
- notoryczne stosowanie przemocy fizycznej i psychicznej wobec kolegów i dorosłych;
- niszczenie mienia, kradzieże, popełnianie czynów przestępczych;
- ciągłe wagarowanie i niewypełnianie obowiązków szkolnych.
- O wszystkich rodzajach wymierzonych kar wymierzający je zobowiązany jest poinformować rodziców ucznia w formie pisemnej.
- Rodzice ucznia mają prawo odwołać się od kary w ciągu siedmiu dni do dyrektora, który po zbadaniu zasadności odwołania, w porozumieniu z radą pedagogiczną oraz pedagogiem, może uchylić wymierzoną karę.
- Rodzice ucznia (prawni opiekunowie) mają prawo do wniesienia odwołania od kary wymierzonej przez dyrektora do Kuratora Oświaty w terminie siedmiu dni od wymierzenia kary.
- Wykonanie kary, za wyjątkiem kary wymienionej w ust. 9 pkt 4, może być zawieszone na okres jednego miesiąca, jeżeli uczeń uzyska poręczenie co najmniej dwóch z niżej wymienionych organów szkoły:
1) wychowawcy oddziału;
2) pedagoga;
3) samorządu uczniowskiego.
- Uczniowie szkoły są zobowiązani do poszanowania majątku szkolnego oraz majątku osobistego innych uczniów i pracowników szkoły. Za szkody celowe lub wynikające z nieprzestrzegania prawa szkolnego odpowiedzialność finansową ponoszą rodzice uczniów.
Rozdział 8
Szczegółowe warunki i sposób oceniania
§ 51
Nauczyciele dokonują oceny osiągnięć uczniów zgodnie z zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania w szkołach publicznych, określonymi w Ustawie o systemie oświaty oraz opracowanym na jej podstawie Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
§ 52
- Nauczyciele nie później niż do 30 września każdego roku szkolnego przekazują uczniom i ich rodzicom informację o wymaganiach edukacyjnych przewidzianych dla przedmiotu, którego nauczają, oraz o przedmiotowym systemie oceniania.
Informację tę przekazują poprzez podyktowanie zasad lub w formie wydruków wklejonych do zeszytów przedmiotowych. Fakt przyjęcia do wiadomości informacji w zeszytach rodzice potwierdzają podpisem.
- Informacje o warunkach, kryteriach i sposobach oceniania zachowania do dnia 15 września każdego roku szkolnego wychowawca oddziału przekazuje ustnie: uczniom podczas zajęć, a rodzicom podczas zebrania.
§ 53
Oceny poziomu wiedzy i umiejętności ucznia dokonuje się przy zastosowaniu różnorodnych form pracy (np. długo- i krótkoterminowe prace domowe, kartkówki, sprawdziany, prace zespołowe i indywidualne, aktywność, wypowiedzi ustne, prezentacje, aktywność podczas zajęć itp.), w warunkach zapewniających obiektywność.
§ 54
W klasach I – III oceny bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych stanowią najkrótszy, czytelny dla ucznia komunikat i wyrażone są w skali:
- W – pracujesz wspaniale,
- B – pracujesz bardzo ładnie,
- Ł – pracujesz ładnie,
- S – strasz się,
- SOS – pracujesz słabo.
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne są ocenami opisowymi.
§ 55
1. Począwszy od klasy IVocenę bieżących osiągnięć ucznia, śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną wyraża się cyfrowo w skali:
- celujący – 6,
- bardzo dobry – 5,
- dobry – 4,
- dostateczny – 3,
- dopuszczający – 2,
- niedostateczny – 1.
Przy zapisywaniu ocen bieżących dopuszcza się stosowanie plusów i minusów.
§ 56
W przypadku pisemnych sprawdzianów nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę oraz udziela uczniowi wskazówek do dalszej pracy poprzez pisemny komentarz lub kartotekę testu. W przypadku innych ocenianych prac czyni to, posługując się komentarzem pisemnym lub ustnym.
§57
1. Prace klasowe zapowiadane są z tygodniowym wyprzedzeniem. W tygodniu mogą odbywać się maksymalnie trzy sprawdziany, a jednego dnia – jeden.
2. Kartkówki nie wymagają zapowiadania.
§ 58
Przy wystawianiu ocen z pracy klasowej, sprawdzianu/kartkówki itp. obowiązuje skala:
- niedostateczny (1): 0 – 30%,
- dopuszczający (2): 31 – 50%,
- dostateczny (3): 51 – 73 %,
- dobry (4): 74 – 87%,
- bardzo dobry (5): 88 – 99%
- celujący (6): 100%.
§ 59
Prace klasowe są obowiązkowe. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może ich napisać z całą klasą, powinien to uczynić w terminie dwutygodniowym od rozdania ocenionych prac.
W przypadku niedopełnienia tej powinności otrzymuje ocenę niedostateczną.
§ 60
1. Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną i dopuszczającą uzyskaną z pracy klasowej. O możliwości poprawiania innych ocen decyduje nauczyciel przedmiotu.
Z poprawy nie można jednak uzyskać oceny celującej. Poprawa prac klasowych musi odbywać się poza lekcjami (np. w ramach konsultacji), również w ciągu dwóch tygodni od rozdania ocenionych prac.
Wynik z poprawy nie anuluje oceny pierwotnie uzyskanej z pracy klasowej.
2. Uczniowie, którzy otrzymali ocenę niedostateczną lub dopuszczającą z kartkówki/sprawdzianu, mogą być zobowiązani do zaliczenia odpowiedniej partii materiału podczas konsultacji.
§ 61
Klasyfikacyjną ocenę celującą może otrzymać uczeń, który:
- wykazuje się w pełni przyswojoną wiedzą i wzorowo opanowanymi umiejętnościami z danego przedmiotu, określonymi programem nauczania,
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych wynikających z podstawy programowej, rozwiązuje także zadania wykraczające poza podstawę programową przewidzianą dla danej klasy, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami,
- angażuje się w wydarzenia ogólnoszkolne, wykorzystując kompetencje przedmiotowe,
- uzyskał co najmniej bardzo dobrą ocenę za osobisty stosunek do przedmiotu.
§ 62
Nieodrobienie pracy domowej, brak zeszytu, podręcznika itp., czyli jakikolwiek rodzaj nieprzygotowania ucznia do zajęć, ocenia nauczyciel przedmiotu wg przyjętych przez siebie kryteriów.
§ 63
1. Prace dodatkowe oceniane są w skali od 1– 6.
2. Udział w zajęciach pozalekcyjnych nie wpływa na ocenę z przedmiotu.
§ 64
1. Ocenianie w szkole jest systematyczne, tzn. w trakcie semestru uczeń musi otrzymać przynajmniej trzy razy informację o swoich postępach, by mógł być klasyfikowany.
2. Klasyfikowanie roczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym i ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne wystawiane są na podstawie wyników bieżących. Nie powinny być jednak ustalane jako ich średnie arytmetyczne.
§ 65
1. Stosunek do przedmiotu wywiera istotny wpływ na śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną. Może mieć przy wystawianiu tej oceny znaczenie rozstrzygające.
2. Stosunek do przedmiotu jest oceniany jednorazowo, na jednej z lekcji poprzedzających zakończenie semestru. Uzasadnione propozycje nauczyciela przedstawiane są na forum klasy. Ocena za stosunek do przedmiotu nie może być identyfikowana z oceną z aktywności.
3. Przy ocenianiu osobistego stosunku ucznia do przedmiotu nauczyciel zwraca uwagę przede wszystkim na:
- postawę ucznia podczas zajęć organizowanych w ramach danego przedmiotu,
- stopień zaangażowania w proponowanych przez nauczyciela formach pracy,
- odpowiedzialne korzystanie z podręcznika i wszystkich pomocy dydaktycznych,
- prowadzenie zeszytu itp. zgodnie z ustaleniami nauczyciela,
- systematyczność w przygotowywaniu ustnych i pisemnych prac domowych,
- stosunek do możliwości poprawiania słabszych ocen,
- rzetelność wobec innych zadań, określonych przez nauczyciela przedmiotu.
§ 66
Oceny są jawne – zarówno dla rodziców, jak i dla uczniów. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne nauczyciel przedkłada uczniom w ramach działań dydaktycznych. Rodzice otrzymują od nauczyciela przedmiotu prace do wglądu podczas tzw. dni otwartych lub w innym ustalonym indywidualnie terminie umożliwiającym kontakt. (Praca klasowa jako dokument w bieżącym roku szkolnym przechowywana jest w szkole).
§ 67
1. Informację o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz przewidywanej rocznej ocenie zachowania przekazuje uczniowi i jego rodzicom (prawnym opiekunom) wychowawca klasy (w porozumieniu z nauczycielami poszczególnych przedmiotów), nie później niż na dwa tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem plenarnym rady pedagogicznej.
2. Śródroczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz śródroczna ocena zachowania nie mogą być poprawiane.
§ 68
1. Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną jako śródroczną ocenę klasyfikacyjną, zobowiązany jest do zaliczenia określonej partii materiału z danego przedmiotu przed upływem miesiąca od klasyfikacyjnego posiedzenia rady pedagogicznej.
2. W uzasadnionych wypadkach decyzją rady pedagogicznej czas przeznaczony na zaliczenie materiału może zostać przedłużony.
3. Brak wskazanego zaliczenia uniemożliwia uzyskanie przez ucznia pozytywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej z przedmiotu.
§ 69
1. Przewidywane oceny roczne z zajęć edukacyjnych, jak też przewidywana roczna ocena zachowania, mogą ulec zmianie na podstawie:
- wyników pracy i jakości postawy ucznia w czasie poprzedzającym klasyfikacyjne posiedzenie rady pedagogicznej,
- egzaminu sprawdzającego, zdawanego przez ucznia na jego prośbę złożoną za zgodą rodziców.
- procesu weryfikacji oceny dokonywanego na prośbę ucznia przedłożoną za zgodą jego rodziców.
2. Szczegółowe zasady możliwości uzyskiwania wyższej rocznej oceny klasyfikacyjnej niż przewidywana określa WSO.
§ 70
1. Ocenę wiedzy i umiejętności ucznia z danego przedmiotu ustala nauczyciel tego przedmiotu na podstawie kryteriów ogólnych zawartych w WSO oraz szczegółowych, wynikających ze specyfiki przedmiotu.
2. Podczas spotkań organizowanych w ramach tzw. dnia otwartego (lub w innym terminie ustalonym poprzez kontakt nauczyciela i prawnych opiekunów ucznia) rodzice mogą uzyskać uzasadnienie wystawianych ocen bieżących oraz klasyfikacyjnych.
3. Na wniosek rodziców, przedłożony na ręce dyrektora szkoły, nauczyciel pisemnie uzasadnia wystawioną ocenę klasyfikacyjną z przedmiotu.
§ 71
1. Uczeń zostaje wyróżniony za bardzo dobre wyniki w nauce oraz postawę w wyniku klasyfikacji śródrocznej, jeżeli:
a) w przypadku poziomu klas IV-VI: średnia jego ocen wynosi co najmniej 5,00, a jego zachowanie we wszystkich kategoriach ocenione zostało jako wzorowe (przynajmniej w jednej kategorii) lub bardzo dobre;
b) w przypadku poziomu klas VII-VIII: średnia jego ocen wynosi co najmniej 4,75, a jego zachowanie we wszystkich kategoriach ocenione zostało jako wzorowe (przynajmniej w jednej kategorii) lub bardzo dobre;
2. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej lub kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
§ 72
Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej, może kontynuować naukę
w Szkole Podstawowej Sióstr Felicjanek nr 28 w Warszawie tylko za zgodą dyrektora Szkoły.
§ 73
- Począwszy od klasy IV śródsemestralną, śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
- wzorowe,
- bardzo dobre,
- dobre,
- poprawne,
- nieodpowiednie,
- naganne.
- Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły na temat:
- wywiązywania się z obowiązków ucznia,
- postępowania zgodnie z dobrem społeczności szkolnej,
- dbałości o honor i tradycje szkoły,
- dbałości o piękno mowy ojczystej,
- dbałości o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
- okazywanie szacunku innym osobom.
- Ocenianie polega na stwierdzeniu, w jakim stopniu uczeń współpracuje ze szkołą w realizacji wizji absolwenta i spełnia wymagania określone w Regulaminie Szkoły oraz w Regulaminie oceniania zachowania.
§ 74
Ocenę zachowana wystawia wychowawca, biorąc pod uwagę opinie członków rady pedagogicznej, innych pracowników szkoły i samoocenę ucznia.
a. Rodzice, podczas organizowanych dla nich zebrań, mogą uzyskać ustne uzasadnienie wystawianych ocen zachowania – w tym klasyfikacyjnych.
b. Na wniosek rodziców, przedłożony na ręce dyrektora Szkoły, wychowawca pisemnie uzasadnia wystawioną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
§ 75
1. Śródroczna ocena zachowania ma formę opisową.
2. Kryteria oceny zachowania obejmują następujące aspekty postawy ucznia:
a. aktywność w społeczności szkolnej, czyli:
- umiejętność pracy w zespole,
- zaangażowanie w przedsięwzięcia klasowe i szkolne (także uczestnictwo w wydarzeniach świątecznych organizowanych przez szkolę),
- poświęcenie swojego wolnego czasu dla dobra innych, w tym samopomoc uczniowska, reprezentowanie szkoły w konkursach przedmiotowych, olimpiadach wiedzy, zawodach sportowych itd.;
b. odpowiedzialność, pilność, systematyczność i punktualność w wykonywaniu obowiązków szkolnych, a przede wszystkim:
- samodzielność, sumienność w nauce i rzetelność w wykonywaniu wszystkich obowiązków ucznia,
- terminowe poprawianie ocen,
- terminowe usprawiedliwianie nieobecności (do dwóch tygodni po powrocie do szkoły),
- punktualność (14 spóźnień w semestrze skutkuje obniżeniem oceny),
- noszenie stroju szkolnego zgodnie z regulaminem, rezygnacja z biżuterii, ew. makijażu, schludność w wyglądzie, zmienianie obuwia,
- szacunek wobec cudzej własności oraz wyposażenia szkoły,
- odpowiedzialne rozliczenia w bibliotece,
- respektowanie obowiązujących w szkole norm korzystania z telefonu komórkowego
i innego sprzętu elektronicznego.
c. poszanowanie godności człowieka i kultura osobista, czyli:
- szacunek wobec drugiego człowieka, akceptacja słabszych i umiejętność stawania w ich obronie,
- uczciwość, umiejętność przyznawania się do winy i gotowość ponoszenia konsekwencji,
- umiejętność przepraszania i wybaczania,
- zachowanie dyscypliny w klasie, na szkolnych uroczystościach, podczas wycieczek itp.,
- stosowanie zasad dobrego wychowania i kultura języka,
- postawa negacji wobec palenia papierosów, w tym także e–papierosów, picia alkoholu, zażywania, posiadania i rozprowadzania narkotyków.
§ 76
Ocena z semestru letniego, syntetycznie określająca postawę ucznia w całym roku szkolnym, jest oceną roczną, która zawiera w sobie trzy zasadnicze kryteria. Nie zostaje jednak ustalona jako średnia ocen wystawionych w trzech kategoriach.
§ 77
1. Po upływie każdego miesiąca wychowawca klasy na poziomie IV-VI, wsparty opinią nauczycieli przedmiotu, wskazuje osobę, która w społeczności klasy dzięki swojej postawie zasługuje na tytuł UCZNIA MIESIĄCA.
2. Uczeń, który w ciągu całego roku wyróżnił się szczególnie autentyzmem przeżywania chrześcijaństwa, który zmaga się o szlachetność postaw, a przy tym uzyskuje wysokie wyniki w nauce, na wniosek wychowawcy lub przy jego akceptacji może być nominowany do Nagrody Dyrektora Szkoły, której charakter podkreśla nazwa:
a. „Felicjańskie Orlęta” – na poziomie klas IV-VI,
b. „Temu, który odważył się być mądrym” – na poziomie klas VII-VIII.
3. Wzorowe zachowanie oraz osiągnięcia naukowe nagradzane są na koniec roku szkolnego w sposób ustalony przez Radę Pedagogiczną.
§ 78
1. Wobec uczniów, którzy uchybiają Statutowi i Regulaminowi Szkoły oraz w sposób świadomy lekceważą wymagania określone w kryteriach oceny zachowania, przewiduje się następujące postępowanie:
- upomnienie przez pracownika szkoły,
- upomnienie przez wychowawcę klasy,
- naganę wychowawcy klasy i poinformowanie o incydencie rodziców ucznia,
- naganę dyrektora szkoły,
- wezwanie rodziców i naganę udzieloną publicznie,
- skreślenie z listy uczniów.
2. Za szczególnie rażące naruszenie zasad obowiązujących w szkole, narażenie życia lub zdrowia innych, wniesienie na teren szkoły papierosów, w tym także e-papierosów, alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających albo używanie wymienionych substancji lub nakłaniania do ich użycia uczeń może być natychmiast skreślony z listy uczniów Szkoły Podstawowej.
§ 79
Warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania określa WSO.
Rozdział 9
Zasady przyjmowania uczniów
§ 80
- Kandydaci do szkoły oraz ich rodzice zapoznają się z charakterem szkoły, statutem i programem wychowawczo-profilaktycznym przed złożeniem wniosku o przyjęcie dziecka do szkoły.
- Rodzice i uczniowie poprzez dobrowolny wybór szkoły katolickiej akceptują kształcenie i wychowanie w duchu nauczania Kościoła Katolickiego.
§ 81
- Szkoła posiada własne zasady i kryteria rekrutacji uczniów do klasy pierwszej.
- Dla kandydatów do klasy pierwszej uwzględnia się następujące kryteria:
- poziom dojrzałości szkolnej ustalony na podstawie zajęć rekrutacyjnych (rozmowa dziecka z dyrektorem, spotkanie z pedagogiem, obserwacja dziecka podczas lekcji organizowanej przez szkołę dla kandydatów),
- wynik rozmowy kwalifikacyjnej z rodzicami.
§ 82
- Dyrektor przyjmuje dzieci do klasy pierwszej na podstawie wyników postępowania rekrutacyjnego, które przeprowadza komisja powołana przez dyrektora.
- Postępowanie rekrutacyjne obejmuje:
- złożenie przez rodziców w ustalonym przez szkołę terminie dokumentów podanych w zasadach rekrutacji na dany rok szkolny,
- przeprowadzenie rozmów z dziećmi i z rodzicami,
- przeprowadzenie zajęć dydaktycznych dla kandydatów,
- ustalenie przez komisję rekrutacyjną wyników postępowania,
- ogłoszenie listy przyjętych uczniów.
§ 83
- Do szkoły może być przyjęte dziecko realizujące obowiązek szkolny w innej szkole podstawowej publicznej lub niepublicznej w trybie przeniesienia, zgodnie z przepisami prawa.
- Do klasy pierwszej może być przyjęte dziecko w trakcie roku szkolnego, jeżeli szkoła ma wolne miejsce lub zorganizuje dodatkowe miejsce.
§ 84
Dziecko nabywa prawa ucznia szkoły z chwilą wpisania go na listę uczniów.
Rozdział 10
Budżet szkoły
§ 85
a. z dotacji ustalonej na podstawie odrębnych przepisów, przekazywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego,
b. z opłat rodziców, czyli:
– czesnego: opłaty o wysokości 700 zł miesięcznie, wnoszonej w roku szkolnym przez dwanaście miesięcy w przypadku uczniów klas I – VII (wrzesień – sierpień), a w przypadku uczniów klas VIII za miesiące: wrzesień – lipiec,
– z wpisowego, czyli jednorazowej, bezzwrotnej wpłaty o wysokości 700 zł, poprzedzającej rozpoczęcie nauki ucznia, a uiszczanej po decyzji o przyjęciu go do szkoły.
Postanowienia końcowe
§ 86
- Statut i jego zmiany uchwala rada pedagogiczna po wcześniejszym pozytywnym zaopiniowaniu przez osobę prowadzącą szkołę.
- Statut szkoły nie może być sprzeczny z odpowiednimi przepisami prawa.
§ 87
Prowadzenie szkoły jest działalnością oświatowo–wychowawczą w rozumieniu Ustawy o systemie oświaty i niegospodarczą statutową działalnością organu prowadzącego i jako taka nie podlega przepisom o działalności gospodarczej.
§ 88
Szkoła używa pieczęci podłużnej o treści:
Szkoła Podstawowa Sióstr Felicjanek nr 28
im. bł. M. Angeli Truszkowskiej
04-539 Warszawa, ul. Azaliowa 10
tel. 22 815-20-53, fax 812-70-24
NIP 952-12-05-040
oraz pieczęci okrągłej z napisem w otoku „SZKOŁA PODSTAWOWA SIÓSTR FELICJANEK NR 28 * IM. BŁ. M. ANGELI TRUSZKOWSKIEJ * W WARSZAWIE” i godłem państwa.
§ 89
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację przebiegu nauczania zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 90
Szkoła posiada własny sztandar i rotę ślubowania.
§ 91
Statut Szkoły Podstawowej Sióstr Felicjanek nr 28 w Warszawie wchodzi w życie z dniem
1 września 2021 r.
s. Marzena Skwarek
przełożona prowincjalna
Zgromadzenia Sióstr św. Feliksa z Kantalicjo
Prowincji Matki Bożej Królowej Polski w Warszawie