Wizyta w Finlandii

Nawigacja: Home / Projekty / Projekt nauczycielski / Wizyta w Finlandii

Projekt „W drodze ku jakości – Towards the Quality of Teaching

realizowany w ramach projektu systemowego                      

 

   „Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych” realizowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

 

 

 

 

 


Valtimo koulu ja lukoi w Finlandii

 

Pierwsza wizyta robocza projektu odbyła się w Finlandii w  dniach 3 –9 listopada 2013r. Udział wzięły: Małgorzata Makowiec, Karolina Cichocka i Joanna Wytrykowska.

 

Oto jak wspominają ten wyjazd.

 

Dzień 1.

Pierwszy dzień w Finlandii spędziłyśmy w Kuopio. Miałyśmy tam okazję zwiedzić Muzeum Historii Naturalnej. Jest ono doskonale przygotowane na lekcje dla różnych grup wiekowych. Można tam przeprowadzić zajęcia np. na temat warstw lasu, flory, fauny, a nawet o mamutach. Trafiłyśmy także do Muzeum Sztuki, w którym znajdowała się wystawa prac wykonanych przez dzieci na organizowanych przez tę placówkę zajęciach.

Kolejnym etapem naszej podróży była skocznia narciarska na wzniesieniu Puijo. Jej szczyt to również miejsce, w którym warto się zatrzymać i zapoznać z informacjami na temat roślinności i zwierząt żyjących w otaczających ten region lasach.

           

Dzień 2.

            Kolejnego dnia rano wyruszyłyśmy do oddalonego od Kuopio o ok.160 km Valtimo, gdzie znajduje się szkoła Valtimo koulu ja lukio, w której obserwowałyśmy pracę fińskich nauczycieli. Ta niewielka placówka posiada pokaźną halę gimnastyczną oddzieloną od pozostałych zabudowań parkingiem i lokalną uliczką. Również stołówka znajduje się w oddzielnym budynku.

            Zarówno dzieci jak i nauczyciele poruszają się po szkole bez obuwia. Buty wraz z kurtkami zostawia się przy wejściu. Sale rozmieszczone na parterze i pierwszym piętrze są dość obszerne i dobrze wyposażone w pomoce naukowe. Nauczyciele mają też dość swobodny dostęp do urządzeń elektronicznych, korzystają z tablic multimedialnych, specjalnych stanowisk do nauki języków obcych itp. W jednej z sal zainstalowano również kamerę i monitor, dzięki którym uczniowie z innej szkoły mogą brać udział w lekcjach języka szwedzkiego.

 

Dzień 3.

            Wizyta w Vocational school w Nurmes umożliwiłam nam zapoznanie się z metodami pracy na tabletach w czasie lekcji języka angielskiego. W tej szkole odbywają się również zajęcia, na których uczniowie poznają metody tworzenia blogów. Ze względu na profil klasy (mechanika samochodowa) większość z nich dotyczyła motoryzacji.

            Miałyśmy również okazję spróbować miejscowych specjałów dzięki uczniom profilu gastronomicznego. Zaserwowano nam m.in. zupę z renifera oraz łososia według oryginalnego przepisu.

            Tego dnia wzięłyśmy także udział w lekcji fizyki. Nad eksperymentami wykonywanymi podczas zajęć czuwał nauczyciel, a także jeden z jego asystentów – uczeń najstarszej klasy. W czasie naszego pobytu najstarsi uczniowie odbywali praktyki, które miały im umożliwić zapoznanie się z różnymi zawodami, zanim podejmą decyzję o wyborze kolejnej szkoły.

 

Dzień 4.

            Jedną z ciekawostek, które obserwowałyśmy w Valtimo, były zajęcia, na których najmłodsze dzieci mają możliwość pogłębiania wiedzy m.in. o głoskach, literach i sylabach za pomocą specjalnie przygotowanej dla nich gry edukacyjnej Ekapeli. Dzięki niej uczniowie łatwo uczą się czytać i pisać. Ta forma nauki jest dla nich atrakcyjna i chętnie biorą udział w tych zajęciach.

            Uczestniczyłyśmy także w lekcjach języków obcych, na których z dużym powodzeniem wykorzystywane są tablice multimedialne. Specjalne oprogramowanie do nauki języka angielskiego czy rosyjskiego zachęca uczniów do udziału w lekcji. Chętnie zgłaszają się do odpowiedzi, aby móc wykonać zadanie na tablicy.

 

Dzień 5.

            Szkoła w Valtimo bierze aktywny udział w międzynarodowym Red Nose Day. W związku z tym ostatniego dnia zostałyśmy powitane przez klaunów i ich towarzyszy, którzy wspólnie odgrywali scenki, śpiewali piosenki, a następnie zbierali pieniądze na ten szczytny cel. Atmosfera w szkole była radosna, jednak zajęcia odbywały się zgodnie z planem.

            Miałyśmy okazję zapoznać się z podręcznikami z interesujących nas dziedzin (biologia, historia, język fiński). Mimo bariery językowej dość łatwo można było zorientować się w tematyce, metodach nauczania czy wykorzystywanych w nich materiałach. Miłą niespodzianką dla nas były zdjęcia Jana Pawła II i Lecha Wałęsy w podręcznikach do historii.

 

            Oczywiście wyjazd był również okazją do poznania kultury Finlandii. Miałyśmy okazję uczestniczyć w wystawie zdjęć z różnych regionów tego kraju w bibliotece w Nurmes. Odwiedziłyśmy także farmę reniferów, na której poznałyśmy zwyczajne życie rodziny z niewielkiej miejscowości, a kontakt z reniferami pozostawił w nas niezapomniane wrażenia. Zwiedziłyśmy także wioskę karelską. Warto zobaczyć jej drewniane zabudowania odwołujące się do natury, saunę znajdującą się nad jeziorem itp.

 

Dzień 6.

            Ostatniego dnia musiałyśmy znów udać się do Kuopio, z którego przez Kopenhagę wróciłyśmy do Warszawy.

 

            Przywiozłyśmy z Finlandii nowe doświadczenia, ale także przekonanie, że mamy podobne problemy i nie powinniśmy mieć kompleksów, bo poziom nauczania w naszym kraju nie odbiega od standardów szkół, w których gościłyśmy. 

 




 

Wszelkie prawa zastrzeżone, kopiowanie materiałów zawartych na stronie bez uprzedniej zgody właściciela jest zabronione.
Projekt i wykonanie serwisu: design.foto-fm.pl | Strona działa na silniku windu.org