Wizyta w Portugalii

Nawigacja: Home / Projekty / Comenius 2012-2014 / Wizyta w Portugalii

Wizyta Comenius’a w Moncao, Portugalia

w dn. 28 marca – 4 kwietnia 2014 r.

Tym razem w podróży do Portugalii wzięli udział uczniowie klasy  2C: Olga Jabłońska , Paweł Januszewski, Aleksandra Dąbrowska oraz nauczyciele: Jonna Wytrykowska, Elena Chwedoruk, s.Jolanta i s.Renata.

Nasza podróż zaczęła się w piątek. Po południu polecieliśmy do Frankfurtu, a potem do Oporto w Portugalii. Dotarliśmy do hotelu ok. północy.

W sobotę pojechaliśmy miejscowym autokarem do Sanktuarium w Fatimie. Podróż trwała 2 godziny. Na miejscu zwiedziliśmy całe Sanktuarium, zrobiliśmy dużo zdjęć i kupiliśmy pamiątki dla naszych bliskich. Wzięliśmy udział we Mszy św. i poświeciliśmy nasze pamiątki. Wizyta zajęła nam całą sobotę, ale byliśmy bardzo zadowoleni z możliwości zobaczenia tak ważnego miejsca dla każdego człowieka wiary.

W niedzielę nasi partnerzy odebrali nas z Oporto i pojechaliśmy autokarem do Moncao na północy Portugalii, gdzie spotkaliśmy się z naszymi nowymi rodzinami. Resztę dnia spędziliśmy na rozmowach i poznaniu miasta naszych partnerów.

W poniedziałek po raz pierwszy poszliśmy do szkoły partnerskiej (my, oczywiście, byliśmy w mundurkach!). Ciepło nas tam przywitano. Podczas  „przełamywaniu lodów”, poznaliśmy się ze wszystkimi uczestnikami spotkania. Po przerwie nastąpił czas na prezentacje. Każda drużyna Comeniusa przedstawiła się i pokazała prezentacje o konwencjonalnych i alternatywnych źródłach energii. Potem była piesza wycieczka po mieście i powrót do rodzin.

Wtorek był to tzw. Dzień Wodny (Water Day). Tego dnia zaplanowano dla nas wyprawę do Villa Nova de Cerveira, zwaną Dolina Sztuki. Zrobiliśmy po niej objazd autokarem z powodu nieustająco padającego deszczu. Główną atrakcją tego dnia było wspólne wyjście na basen. Po drobnym wysiłku fizycznym poszliśmy na obiad, podanym w stołówce w pobliskiej szkole. Na koniec dnia czekała nas jeszcze wizyta w akwarium. Tam zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. Podczas gdy jedna z grup oglądała ryby, druga grupa przeprowadzała różne eksperymenty chemiczne na wodzie w miejscowym laboratorium. Dowiedzieliśmy się sporo nowych rzeczy, używając wielu ciekawych sprzętów, niektóre z nich widząc po raz pierwszy w życiu.

Środa rozpoczęła się wycieczką do Lindoso Dam (Zapory Lindoso). Tam zostaliśmy oprowadzeni przez przewodnika po całej konstrukcji. Po posiłku w lokalnej portugalskiej restauracji, udaliśmy się do Viana de Castelo, stolicy jednego z dystryktów Portugalii. Tam weszliśmy na wzniesienie, z którego widać było panoramę całego miasta i piękne wybrzeże. Mieliśmy też trochę czasu dla siebie, który spędziliśmy w centrum handlowym. W drodze powrotnej zajechaliśmy także na Molendo Beach – malowniczą plażę położoną przy klifie. Tak wyglądał dzień trzeci.

Dzień czwarty rozpoczęliśmy warsztatami. Na początku zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. Uczestnicy pierwszej grupy wykonywali pozy bogów prezentowanych przez instruktora, a w tym samym czasie druga grupa uczyła się portugalskiego alfabetu oraz nazw kolorów. Po 45 minutach nastąpiła zamiana grup. Po krótkiej przerwie odwiedziliśmy muzeum ceramiki. Malowaliśmy tam płytki ceramiczne i chodziliśmy po pięknych ogrodach. Następnie poszliśmy na tradycyjny bazar, tak zwany „Feira”. Nasze szkolne lekcje dobiegły końca około godziny trzeciej i wtedy nasi partnerzy zabrali nas na wycieczkę do Vigo w Hiszpanii. Tam spędziliśmy około 2 godzin na robieniu zakupów w centrum handlowym, a następnie udaliśmy się na plażę. Wieczorem odbyła się uroczysta kolacja kończąca nasz pobyt w Portugalii. Do jedzenia dostaliśmy pyszne portugalskie przysmaki oraz owoce morza.
Na posiłek zostali zaproszeni również specjalni goście, którzy po kolacji prezentowali nam tradycyjne portugalskie tańce. Na koniec odbyła się krótka dyskoteka, na której wszyscy dobrze się bawili.

W piątek rano rozmawialiśmy z naszymi nauczycielami o całym wyjeździe, a następnie robiliśmy ewaluację naszego pobytu. Po krótkiej przerwie odbyło się uroczyste zakończenie, na którym otrzymywaliśmy dyplomy i oglądaliśmy prezentację o tygodniu Comeniusa, wykonaną przez portugalskich uczniów.

Następnie poszliśmy na pyszny obiad, po którym czas wolny spędziliśmy na miłej konwersacji i słuchaniu muzyki. Później oglądaliśmy film 3D i mieliśmy lekcje Zumby. Wieczorem mieliśmy wolny czas na pakowanie się, bo następnego dnia wracaliśmy już do Polski.

W sobotę trzeba było pożegnać się z nowo - poznanymi przyjaciółmi i rodzinami. Spędziliśmy fantastyczny tydzień. Oczywiście oprócz naszych „szkolnych obowiązków” związanych z realizacją projektu, robiliśmy wiele interesujących rzeczy i zwiedzaliśmy ciekawe miejsca. Nawiązaliśmy nowe znajomości i używaliśmy angielskiego cały czas. Mamy nadzieję, że będziemy z nimi w stałym kontakcie na naszym projektowych Facebooku, a może nawet niedługo spotkamy się podczas nowych podróży po Europie.

To była niesamowita przygoda, o której, jak sądzę, nigdy nie zapomnimy.

Następny przystanek – Chorwacja!

Ola Dąbrowska, Olga Jabłońska, Paweł Januszewski – kl. 2C G.

Wszelkie prawa zastrzeżone, kopiowanie materiałów zawartych na stronie bez uprzedniej zgody właściciela jest zabronione.
Projekt i wykonanie serwisu: design.foto-fm.pl | Strona działa na silniku windu.org